|
|
|
H.elsinga
|
Geplaatst op 06-07-2006, 23:30 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Dag Wilma,
Om de oorsprong van de familie Rotmensen te vinden moeten we naar de Bauerschaft Berge in Scheerhorn, Bentheim. Jan Mensen alias Jan Rotmensen, gedoopt 2 mei 1724 was landbouwer te Scheerhorn. Hij was meier (=pachtboer) van Alfrink. Hij had de grootste boerderij en was Rotman of Rotmeister. Dat is een Volmacht, die optreedt namens zijn Rot. Een Rot is een buurt of wijk. In Hoogeveen hadden ze ook Rotten. (wordt vervolgd).
Met vriendelijke groet, Henk Elsinga
|
|
meld dit bericht aan een moderator
|
|
|
|
|
H.elsinga
|
Geplaatst op 07-07-2006, 00:12 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Dag Wilma,
De vader van Jan Rotmensen was Mense Everts in de Berge te Scheerhorn. Hij was ook Rotman. Ze hadden in Bentheim en in Tecklenburgerland soms hele aparte geslachtsnamen. Zo komen we daar familienamen tegen als Scheperclaus, Timmerroelof en Staljohan. Analoog hieraan ontstond m.i. uit een samenvoeging van Rotman + Mense Everts de naam Rotmensen. Mense Everts is ondertrouwd 15 nov. 1705 Emlichheim met Geertje Lucas. Hij is de zoon van Evert Mensen in Voorholt (Vorwald) bij Scheerhorn. (wordt vervolgd)
m. vr. gr. Henk Elsinga
|
|
|
|
|
|
|
H.elsinga
|
Geplaatst op 07-07-2006, 13:46 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Dag Wilma,
Een zoon van Jan Rotmensen was Derk Jans Rotman, alias Rotmensen, gedoopt 5 juni 1763 te Emlichheim. Hij ondertrouwde te Schoonebeek en ging daarna naar Emmen, waar 6 kinderen werden geboren. Dirk Rotman met zijn vrouw, dochter Aaltje en zoon Jan woonden volgens de volkstelling van 1829 te Hoogeveen. In de omgeving van Hoogeveen wonen nu nog nakomelingen met de naam Rotmensen. Omdat ze met de naam Rotmensen gepest werden, heeft één van de nakomelingen naamswijziging aangevraagd en verkregen. En zo is het gekomen, dat er een tak is ontstaan met de naam Rotensen.
m. vr. gr. Henk Elsinga
|
|
|
|
|
|
|
w.rotensen
|
Geplaatst op 07-07-2006, 18:12 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
hallo henk
hartelijk dank voor je reacties omtrend de naam rotmensen het is inderdaat de fam. van mijn man die de naamsveranderingen hebben doorgevoerd zo hebben wij ook in de 90-er jaren onze naam laten veranderen in rotensen en ja wij wonen tevens in hoogeveen
mag ik je vragen waar deze informatie allemaal te vinden is?? dan kan ik mijn man zijn fam er ook naar verwijzen, die vinden dit wel interessant
met vriendelijke groet wilma rotensen
|
|
|
|
|
|