|
|
|
|
|
G_brunink
|
Geplaatst op 08-11-2008, 14:26 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Dank voor je bericht. Het lastige is dat de oudste stamvader in mijn lijn nu bekend Hindrik Jan Eek (vermoedelijk uit Dalen, Op t Clooster of Coevorden, mogelijk uit Duitsland), maar hij laat zijn kinderen inschrijven bij de kerk met de achternaam Brunink (of varianten daarop). Ik vroeg mij dus af of Eek niet iets anders betekende. Na jouw bericht is mij in ieder geval duidelijk dat er ook een familienaam Eek in die contreien is.
Dit bericht is gewijzigd op 08-11 14:30.
|
|
meld dit bericht aan een moderator
|
|
|
|
|
|
|
|
|
G_brunink
|
Geplaatst op 12-11-2008, 15:51 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Hindrik Jan Eek is geboren ca. 1705. Hij is in 1727 getrouwd met Gretien Egberts Brink, geboren Op 't Clooster in 1709. In zijn nageslacht zijn ook nog andere personen die Eek (ook Jan Eek) als middelnaam hebben maar onder de familienaam Brunink verder gaan. Het was gebruikelijk om de familienaam van de vrouw als middelnaam te gebruiken. Zo was Grietien Egberts Brink de dochter van Egbert Brink en Grietien Egberts. Haar middelnaam verwijst waarschijnlijk naar haar moeder niet naar haar vader. Het zou dus kunnen dat de eerstgenoemde H.J. Eek eigenlijk H.J. Eek Brunink heette en zijn moeder uit de Eek familie kwam. Of heeft hij ter ere van zijn schoonfamilie de achternaam Brunink (verbastering van Brink) aangenomen?
De familienaam Eek kan ik nog weinig over vinden (is uw oma's naam Eek of van Eek?). Het zou misschien helpen als er wat meer bekend is, plaats van herkomst, veel gehoorde voornamen etc. ,
Succes en vriendelijke groet,
Gerrit
Dit bericht is gewijzigd op 12-11 15:53.
|
|
|
|
|
|
|
Debora81
|
Geplaatst op 13-11-2008, 11:13 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Goedemorgen meneer Gerrit,
Mijn oma is de laatste Eek uit haar generatie. Verder is er nog 1 neefje en achterneefje Eek (dus de Eekjes raken een beetje 'op) Ik heb mijn oma gebeld. Helaas weet zij nog weinig van de familie Eek. Zij weet helaas niet waar de familie Eek precies vandaan komt. Alleen dat de familie Eek naar de warmoesstraat in Zwolle is gegaan.
Van de oudste dochter van mijn oma's zus hoorde ik dat de familie uit de grensstreek van drenthe en groningen komt.. in hoeverre dit waar is?? Durf ik nu niet meer te zeggen.
Namen die ik tegen kom/ben gekomen binnen de familie Eek: Wilhelmina Eek Jacobus (Hendrik) Jan Willem of Wim (echte familienaam)
In het historisch museum van Overijssel ben ik ook het 1 en ander tegen gekomen.. binnenkort wil ik me in het centraal bureau voor genealogie gaan gooien.. Ook hier ben ik familie Eek tegengekomen.
de familienaam is dus echt Eek, en niet van Eek oid.
Met vriendelijke groet, Debora
|
|
|
|
|
|
|
|