hoeksthe50 Geplaatst op 03-11-2010, 16:11 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 10-07-2006, 12:07 geke schreef:
Hallo,
Mijn naam is Geke Pruim.
Ik ben geboren in1959 te Marum. Dochter van Fillipus Pruim en Wietske Ras.
Heb 2 broers: Jan en Theo en 2 zussen: Marieke en Marga.
Mijn opa heette Jan Pruim en was gehuwd met Maaike Hofstede.
De naam Johannes moet ook  veel in deze tak voorkomen.

Hallo Geke,

Mijn naam is Henk Hoekstra. Ik ben voor mijn moeder Grietje Pruim (82 jaar) e.e.a. aan het uitzoeken.  Ik loop wat vast op Jan Jans Pruim en via googlen ik kwam jouw bericht tegen. En daar vielen een aantaldingen op.

Ik denk dat mijn opa Jelle Pruim een broer is van jouw opa Jan Pruim. Jelle Pruim woonde op de hoek van de koppelweg en keuningweg. Hij was getrouwd met Wietske Ras!

Heb jij misschien wat meer informatie over Jan Jans Pruim en Renske Jelles van der Kamp of Rinske Jelles van der Kamp. Ik hoor graag wat van je.

Met vriendelijke groet,

Henk Hoekstra
06-21107339

meld dit bericht aan een moderator

geke Geplaatst op 05-11-2010, 19:19 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Hallo Henk,
Als jouw grootouders Jelle Pruim  en Wietske Ras zijn, dan is dat inderdaad de broer van mijn opa.
(We zijn dan zelfs dubbele familie) Ik heb een stamboom gemaakt van de tak van mijn vader en wil je die met alle plezier mailen.

vriendelijke groet, Geke

proeme Geplaatst op 05-11-2010, 20:59 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Beste Henk,

mijn naam is Philip Pruim. Geke is mijn tante (ik ben de zoon van haar broer Jan).
Ik kan je wat meer informatie geven.

Jan Jans Pruim is geboren in 1802 te Zevenhuizen en overleden op 7-5-1862 te Leek.
Rinske Jelles van der Kamp is ook te vinden met andere varianten van haar voornaam: Renske en Renskje. Ze is geboren op 27-9-1815 te Zevenhuizen en in diezelfde plaats overleed ze op 20-10-1884. Ze is de dochter van Jelle Jacobs van der Kamp en Grietje Hendriks Buil.

De vader van Jan Jans Pruim is Jan Thomas Pruim, geboren op 3-5-1759 en overleden op 23-11-1818.
Jan Thomas Pruim is 2x getrouwd geweest. Eerst op 20-10-1785 met Eeltje Freerks. Eeltje overleed in 1800. Op 1-4-1810 trouwde Jan Thomas met Elske Klazen Pater (geb 12-3-1780, overl 18-12-1846).

De vader van Jan Thomas Pruim is Thomas Hotses Pruim. Thomas Hotses is gedoopt op 27-8-1706, en hij zal dus niet lang daarvoor geboren zijn.
Jan Thomas lijkt 3x getrouwd te zijn. Zijn eerste vrouw was Liepke Andriessen. Hier heb ik echter weinig info over, dus ik heb er een vraagtekentje bij staan.
Zijn tweede vrouw was Aafke Douwes. En op 7-11-1727 trouwde Thomas Hotses Pruim met Hendrikje Lammerts (geb 1706).

De vader van Thomas Hotses Pruim heet Hotse Pruim.
De vader van Hotse Pruim heet Thomas Pruim.

Dit alles heb ik een tijd terug op internet weten te vinden. Zoals met vrijwel alles op internet is de betrouwbaarheid dus niet 100% en helaas ben ik zo slordig geweest om geen bronnen te vermelden, maar aangezien ik doop-data erbij heb staan vermoed ik dat ik destijds een of ander online kerkarchief gevonden heb...

@Geke: misschien moeten we wat meer samenwerken. Dubbel werk is jammer...

liesbeth100 Geplaatst op 06-11-2010, 19:06 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Dag..

Zijn dit de personen.

Bron  Burgerlijke stand - Huwelijk
Archieflocatie  Stadsarchief Dordrecht / DiEP
Algemeen  Gemeente: Dordrecht
Soort akte: Huwelijksakte
Aktenummer: 272
Datum: 11-09-1913
Bruidegom  Andries Karst Pruim
Leeftijd: 23
Geboorteplaats: Dordrecht
Bruid  Maria Magdalena Willemina Mampaey
Leeftijd: 23
Geboorteplaats: Dordrecht
Vader bruidegom  Hedde Pruim
Moeder bruidegom  Aaltje Lugten
Vader bruid  Petrus Josephus Franciscus Mampaey
Moeder bruid  Maaike Rosbach

mvg

liesbeth100 Geplaatst op 06-11-2010, 19:10 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Zijn dit ze??

Detail resultaat: (Bruidegom)

Bron  Burgerlijke stand - Huwelijk
Archieflocatie  Groninger Archieven
Algemeen  Gemeente: Leek
Soort akte: Huwelijksakte
Aktenummer: 27
Datum: 23-08-1835
Bruidegom  Jan Jans Pruim
Geboorteplaats: Zevenhuizen gem. Leek
Bruid  Renske Jelles van der Kamp
Geboorteplaats: Zevenhuizen gem. Leek
Vader bruidegom  NN
Moeder bruidegom  Elske Clasens
Vader bruid  Jelle Jacobs van der Kamp
Moeder bruid  Grietje Hindriks Buil
Nadere informatie  beroep bruidegom: arbeider; beroep bruid: dienstmeid; beroep moeder bruidegom: arbeidster; beroep vader bruid: arbeider; beroep moeder bruid: arbeidster; bruidegom 33 jaar; bruid 20 jaar

proeme Geplaatst op 06-11-2010, 21:55 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

ja, dat zijn de Jan Jans Pruim en Rinske Jelles van der Kamp die ook in mijn stamboom staan

ook hier zie je dat namen vroeger niet een eenduidige spelling hadden zoals vandaag. De vrouw die in mijn stamboom staat als Elske Klazen Pater staat in jouw bericht als Elske Clasens...

dat maakt zoeken zo lastig...

Dit bericht is gewijzigd op 06-11 21:57.

liesbeth100 Geplaatst op 07-11-2010, 09:25 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Hoe verder je teug gaat in de tijd krijg je steeds meer te maken met patroniemen

zoals Elske was een dochter van een Klaas.

Jelle Jacobs, zijn vader was een Jacob.
Het is aan te bevelen de kinderen zoveel mogelijk op een rijtje te zetten.
Meestal werd de 1e zoon naar de grootvader van vaders zijde genoemd.

Zie voorbeeld.

Huwelijk  07-08-1824   Leek

Bruidegom  Jan Jans Pruim, arbeider
Geboren  Zevenhuizen
Vader  Jan Thomas Pruim, arbeider
Moeder  Eeltje Freerks

Bruid  Martje Derks Holman, arbeidster
Geboren  Zevenhuizen
Vader  Derk Jans Holman, arbeider
Moeder  Renskje Hendriks, arbeidster

Bron  Huwelijksregister Leek 1824
Aktenummer 30

BruidegomJan Jans de vader is Jan Thomas dit betekend zijn vader was Thomas Pruim

Misschien heb je het al.
Hier staat de huwelijks akte

http://www.allegroningers.nl/index.p...ie&Itemid=54&akte_id=843331

Hier zie je dat de moeder Jantje Jans wordt genoemd.

Dat komt omdat de aangevers meestal de achternaam niet wisten.
Degene die de inschrijving deed schreef vaak op wat men hoorden. Veel mensen konden niet lezen of schrijven.

Overlijden  05-06-1861   Leek

Overledene  Grietje Hindriks Buil
Geslacht  v
Leeftijd  60 jaar
Geboorteplaats  Zevenhuizen gem. Leek

Vader  Hindrik Gerrits Buil
Moeder  Jantje Jans
Relatie  Klaas Jans Linker

Bron  Overlijdensregister Leek 1861
Aktenummer 61

en hier

Overlijden  22-06-1845   Zevenhuizen gem. Leek

Overledene  Jantje Jans Heeres
Geslacht  v
Leeftijd  87 jaar

Vader  -
Moeder  -
Relatie  Hindrik Gerrits Buil

Bron  Overlijdensregister Leek 1845
Aktenummer 49

Ook zul je misschien ook nog de varianten Bul Bull.

Mvg

Dit bericht is gewijzigd op 07-11 10:13.

belledick34 Geplaatst op 07-11-2010, 15:47 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Hallo Mary mijn broer is getrouwd met Jannie pruim maar ze zijn bijden allang overleden mijn broer Henk kwam uit rotterdam en lag in assen in dienst en heb daar Janny ondmoet haar familie had een snakbar ik denk in Assen na hun huwelijk zijn ze nog in Rotterdam gebleven en na een paar jaar verhuisd naar Delfzijl ze hadden twee kinderen Sisca en Henk Sisca woond daar nog maar Henk woond in zuidlaren dus niet zover daar vandaan mischien kan je via hun verderkomen als ze het teminste weten .Hopend je hier mede van dienst te zijn geweest .
Vriendelijke groetjes Dick .
PS Henk heet van Belle

hoeksthe50 Geplaatst op 08-11-2010, 08:31 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Hallo Geke,

Dank voor je bericht. Ik ben inderdaad geinteresseerd in de gegevens die je hebt. Als je mij die kan mailen zou dat mooi zijn.

Toen ik jong was logeerde ik zomers geregeld bij opa en oma. Ik kan mij vaag jouw opa nog herinneren. Als het goed is deed hij iets in de handel met brandstoffen en ik kan mij ook nog een broer van hem herinneren die handelde met horloges?

Met vriendelijke groet,

Henk Hoekstra

greetje68 Geplaatst op 09-11-2010, 08:06 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Hallo Geke,

Ik ben ook een Pruim. Mijn vader is Jan Hendrik Pruim, 1943.
Ik weet niet veel van onze tak, maar weet wel dat mijn opa, Hilbrand Pruim getrouwd was met een Zwaantje en dat ze uit Friesland kwam.
Mijn vader is een neef van Pruim uit Zevenhuizen. Die van de Discotheek. Ik heb begrepen dat hij is overleden en dat zijn zoon het heeft overgenomen. Mijn vader heeft nog een broer Hans (Johannes) Pruim en Hennie( vorige jaar overleden.).

Groetjes van Greetje

oma4 Geplaatst op 15-11-2010, 12:02 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Beste Liesbeth, bedankt voor deze reactie.Ik ben inderdaad een afstammelinge van de Pruim uit Dordrecht. Ik hoop dat er ook nog neven/nichten gaan reageren hier, daar er toch 16 kinderen uit dit huwelijk zijn voortgekomen. Vr. gr. Corrie Pruim

gerardpruim Geplaatst op 29-12-2010, 16:47 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

beste Henk,

mijn tante heet Griet, dus moeten we wel neven zijn! Mijn vader is Jitse Pruim en is vorig jaar (2009) overleden. Ik heb na lang zoeken een tijd geleden Jan Jans Pruim (* 02-05-1802 als onecht kind geboren, overleden 07-05-1862) kunnen verbinden aan Jan Thomas Pruim en Elske Clasens (of Klaassens). Wat even verderop in de berichten in reactie op jou vraag ook bevestigd wordt. Volgens mij komt de familie oorspronkelijk uit Lippenhuizen via Thomas Hotses Pruim (Hemrik 1728-overleden?) en getrouwd met Aafke Pruim op 04-04-1753 in Lippenhuizen. De vader van Thomas is Hotse Pruim, geboren ongeveer in 1674. Hij is weer getrouwd met Jeltje Pruim. De vader van Hotse was Thomas Pruim (geboren 1648).

Doe tante Griet de hartelijke groeten! Misschien kun je eens kijken op http://pruim.myheritage.com. Daar heb ik alle, mij bekende info geplaatst.

Hartelijke groeten

Gerard Pruim

Dit bericht is gewijzigd op 30-12 19:46.

1 2 3