paulusmorssink Geplaatst op 13-12-2004, 12:14 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Ik heb de afgelopen jaren zeer uitgebreid onderzoek gedaan naar de stamboom van Morssink / Morsink / Morsing / Morshuis, Morssink Vollenbroek etc.
(Morsinkhof heb ik met rust gelaten, je moet ergens een grens trekken.)

Daartoe heb ik wereldwijd nagenoeg alle mensen van die naam persoonlijk benaderd, en zijn de relevante archieven geraadpleegd.
Resultaat: een tiental verschillende stambomen variërend van 50 tot vele honderden personen. Bij elkaar meer dan 2000 levenden zijn in kaart gebracht.
Waarschijnlijk zijn die bomen niet verder aan elkaar te linken omdat de namen los van elkaar zijn ontstaan op verschillende plaatsen waar in Twente een Mors (Marsche, Mersche) voorkwam, dus een laaggelegen, drassig stuk grond. Sommige erven Morsink gaan terug tot ca. 1100 of 1300, de meeste stambomen tot 1500 of 1600.

Ik heb ze allemaal in (zeer goed leesbare, maar niet gestandaardiseerde, dus niet digitaal uitwisselbare) vorm via een tekenpakket in mijn computer (Apple) zitten. Delen daarvan kunnen gemailed worden. Afdrukken en opsturen kan ook.
Ook heb ik een database met alle namen van aangetrouwde vrouwen en mannen, dus wie mij belt en de naam van zijn vrouw, moeder of oma opgeeft heb ik meestal direct getraceerd.

Ik heb niet vaak tijd dus ben er ook weer tijdenlang niet mee bezig.
Iemand zin om ermee te helpen?

Paulus B. Morssink
Kerkstraat 19
9991 BL  MIDDELSTUM (Gr.)
0595 552526
e-mail:    paulus <apenstaartje> morssink <punt> nl

ATTENTIE: Als je de komende tijd niet bedolven wilt raken onder de SPAM, zorg dan dat je nergens op een openbare site, dus ook niet dit forum, je complete e-mail adres achterlaat. Als ik je om je adres vraag zodat ik je een tekening kan toesturen, noteer je e-mail dan zoals ik hier vlak boven doe, of stuur een persoonlijk bericht.

Dit bericht is gewijzigd op 17-09 23:43.

meld dit bericht aan een moderator

lutters Geplaatst op 31-12-2004, 12:32 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Neem aan dat je ook de Morsink familie gehad hebt uit de Brinkstraat in Denekamp.
Mvrgr, Herman Lutters

paulusmorssink Geplaatst op 31-12-2004, 13:52 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Jawel, zowel Vader Gerardus Johannes op nr. 43 als zoon Benno Antonius Johannes op nr. 55.
Hun stamboom met alle zijtakken heb ik in ieder geval compleet vanaf het huwelijk van Lambert Bölters met Fenne Morsink op 22.3.1733 te Denekamp.
Waarschijnlijk sluit deze tak wel ergens aan bij veel oudere bomen die ik heb, maar door een brand aldaar is het bestand 1756-1765 zoek...

Met Anton B. Morsink (van foto Kamphuis, broer van Gerardus Joh.) heb ik hierover vaak contact.

Je bent zelf geen familie?

lutters Geplaatst op 31-12-2004, 17:05 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Neen, heb ongeveer 18 jaar in dezelfde straat gewoond

hier4bier Geplaatst op 16-02-2005, 15:19 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Heeft u ook wat gevonden over Gerrit Dirk Morsink wonend in Delden, das mijn opa?
Zelf ben ik Martin Roderik Morsink en mijn vader Johan Marie Morsink.

Alvast bedankt

paulusmorssink Geplaatst op 16-02-2005, 15:35 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

> hier4bier:
Het zou wat sneller gaan als je de achternaam van je moeder en/of grootmoeder zou kunnen noemen. Dan kan ik jouw boomtak ongetwijfeld terugvinden, want Delden heb ik volledig in kaart.

hier4bier Geplaatst op 16-02-2005, 15:40 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Mijn moeder heet Dineke Paula Morsink-Verweij en mijn oma Lydia Morsink-Rozenmuller. Of Rosenmuller kan ook.

paulusmorssink Geplaatst op 16-02-2005, 16:01 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Ja hoor, hebbes, hartstikke compleet.
Jij bent van 25.3.1983, komt van Molenhoek bij Mook.
Ken je de nazaten van de broers van je Opa een beetje? Daarvan zitten er vrij veel in Brazilië en Canada.

Nog even wat bijzonderheden, ik kan het niet laten:
De opa van jouw opa was Gerrit Hendrik Morssink (1.11.1849 - 24.3.1932), bakker te Enter. Die trouwde eerst in1873 met Johanna Berendina Schuitemaker, ze kregen een dochter en drie zoons (van wie er twee bakker werden, waaronder jouw overgrootvader Jan Hendrik, later 'MoesJan' genaamd, en een werd steenbakker).
Hun moeder overleed al in 1880, toen MoesJan nog maar 6 jaar was.
Een jaar later jaar hertrouwde hun vader met hun tante Johanna Hendrika, die toen al zwanger van hem was. Ze had geen zin in die vier kinderen van haar zus, dus die werden elders ondergebracht. Zelf kreeg ze er nog eens zes.

MoesJan trouwde in 1905 met Johanna Gerritsen beter bekend als Naatje Dolvus.
Ze kregen 5 dochters en 4 zoons, de laatste was jouw opa. De tweede was de bekende dominee Gerrit Morsink te Aalten, die overigens in 2003 overleed.
Drie van de dochters trouwden met drie broers Jansen.
En zo kunnen we nog wel even doorgaan...

Je hebt in totaal zo'n 500 ooms, tantes, nichten en neven... hoewel de meesten zijn achter-achter-achter. Bijna allemaal in de buurt van Enter, Goor, Hengevelde.
In Enter zitten trouwens nog twee andere zware Morsink-takken, geen familie, die heb ik ook geheel in beeld.

Je oudste  voorvader is Teunis Ter Mors (of Morssing), geboren ca. 1650, gehuwd met Geertgen, overleden 19.12.1714 te Herike bij Markelo.

De tekening is wat te groot om in zijn geheel op te sturen; als je je e-mail adres geeft kan ik wel een stukje ervan mailen.

Dit bericht is gewijzigd op 16-02 17:38.

Danny1976 Geplaatst op 17-06-2005, 11:12 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Paulus,

heb je ook alles van de voorouders van Johannes Engbertus Morsink, geboren 12-07-1912 in Zwolle. Zijn vader heette Gerardus Bernardus en zijn moeder Willemina Davenschot.

Johannes (Jan) was mijn opa. Zelf heet ik Van Ophemert.

Als je wat hebt, dan wil ik graag meer weten. Mijn email is forzasparta@hotmail.com. Alvast bedankt!!

Danny

paulusmorssink Geplaatst op 17-06-2005, 11:29 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Hoi Danny, jazeker, voorafgaande aan de Opa heb ik nog tien generaties terug kunnen achterhalen, met alle bestaande zijlijnen erbij. Al moet ik zeggen dat er ergens een onzeker moment in zit: rond 1670 ben ik niet helemaal zeker van een aansluiting. Klopt die, dan gaat jouw lijn terug tot voor 1600, in de Caterstede Morsink te Enter.

Ik ben blij dat je reageert want hoewel deze stamboom behoorlijk compleet is zitten er juist in jouw familietak nog een aantal leemtes. Ik kan weinig vinden over de broers (en zussen?) van jouw Opa. Ik weet dat er een Anton was (verlamd, vroeg overleden) en waarschijnlijk nog een broer. Kun je daar meer over vinden?

De hele stamboom opsturen is wat te ingewikkeld, maar ik zal je een PDF-je sturen met het deel waar jij in voorkomt.
Kijk maar of je aanvullingen of correcties hebt...

moniek Geplaatst op 06-10-2005, 13:55 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Hallo Paulus,

Nu ik alle reacties gelezen heb ben ik eigenlijk ook wel heel erg nieuwsgierig naar mijn voorvaderen/stamboom geworden.
Eigenlijk ben ik opzoek naar de famillie Morsink uit Hengelo, deze fam. heeft vrij lang grond/boerderij gehad in wat nu de Ziekenhuisstraat heet.
Ik hoop dat je me wat meer kunt vertellen.

vriendelijke groet, Moniek

paulusmorssink Geplaatst op 06-10-2005, 16:39 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Dat zal best lukken Moniek, maar alleen de plaatsnaam Hengelo (plus een straatnaam waar thans geen Morsinks meer wonen) biedt wel erg weinig informatie.
De huidige Morsinks in Hengelo komen in 9 los van elkaar staande stambomen voor!
Dus geef s.v.p. een of meer achternamen van echtgenotes die met een Morsink zijn getrouwd (de naam van je moeder of oma bijvoorbeeld) en jouw stamboom komt snel in beeld.

moniek Geplaatst op 07-10-2005, 09:05 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Dag Paulus,

Ja sorry, dat was wel erg kort door de bocht van me he?!
Mijn opa was Wim Morsink en was getrouwd met Maria van den Heuvel. Ze hebben een zoon (Gerard) en een dochter (Marga) gekregen.

Ik ben benieuwd en dank je voor de moeite!
Moniek

paulusmorssink Geplaatst op 07-10-2005, 14:40 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Ja hebbes Moniek, goed dat je contact legt want juist in die tak van jou ontbreken nog wat gegevens. Zelf sta je er ook nog niet bij.
Ik heb alle broers en zussen van Wim Morsink (24.5.1904 - 6.10.1944, omgekomen bij bombardement in Hengelo) in beeld, plus zijn voorouders drie generaties terug.
Helaas loopt het rond 1800 vast: hoewel het vrij zeker is dat deze tak op andere (veel grotere) bomen aansluit kan ik de precieze aansuiting niet vinden - stom toevallig alweer door diezelfde archiefbrand die ik hier eerder al heb genoemd.

Ik heb telefonisch contact gehad met Gerardus Johannes Morsink te Amersfoort, en met Paul Lans, een zoon uit het 2e huwelijk van Mieke vd Heuvel.

Als je je e-mail adres geeft (zie eerste bericht, bovenaan) dan zal ik je een plaatje sturen van jouw boom. Ik noem hem Morsink/Wolbers omdat dat de oudst bekende voorouders zijn, wonende in Losser.
Ik ben benieuwd naar je aanvullingen!

Dit bericht is gewijzigd op 17-09 23:37.

stefaniemorsink Geplaatst op 09-12-2005, 12:34 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Hallo Paulus,

Ik geloof dat je ons ook een keer gebeld hebt met je onderzoek.
Het klinkt echt heel interessant.
Nu is het zo dat mijn vader erg in geschiedenis is geinteresseerd en dat hij graag meer over zijn voorvaderen zou willen weten (hoe ze heten, waar ze wonen etc)
Zou je daar wat informatie over op kunnen sturen? Als u het heeft in ieder geval.
Ik weet niet de volledige namen van mijn opa en oma, maar dit:
Marie Munster getrouwd met Johan(nes) Morsink beide woonden ze in Hengelo (o). Nu zijn ze overleden.
Ze hebben 6 kinderen waarvan mijn vader de oudste is. Herman Morsink. Hij heeft 4 broers en 1 zus die allemaal in Hengelo (o) wonen. Wij wonen in Barchem. Mijn vader is getrouwd met Els Branhorst
Heb je genoeg aan deze informatie?
Alvast heel erg bedankt.

Stefanie Josien Morsink

paulusmorssink Geplaatst op 09-12-2005, 16:17 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Hoi Stefanie, ja hoor, je bent helemaal in beeld.

We zijn dus familie, maar wel heel erg in de verte, daarvoor moet je wel terug tot een huwelijk in 1550, toen Johan Morsink met Fenne trouwde. Ze woonden toen al op wat nu nog steeds de Morsinkbrink heet, in Eppenzolder bij Haaksbergen. Jij stamt van hun zoon Hendrik, ik van zoon Arendt.
Later werd dat erf in drieen verdeeld, tweederde is al geen Morsink meer en de laatste boer Morssink is nu net bezig zijn boerderij te verkopen.

Ik heb de stamboom hier voor me liggen maar die is vijf meter lang en bevat tegen de duizend namen dus dat laat zich niet via internet doorsturen.
Ik zal een klein gedeelte (maar nog altijd veel meer dan jij wist dat je familie had, zo'n honderd namen)  proberen per PDF naar je toe te sturen.

Kijk je dan wel even of je nog correcties kunt aanbrengen, zoals: wordt Munster met of zonder puntjes geschreven, en ik had Brandhorst staan terwijl jij Branhorst noemt.

Geef je e-mail adres maar dan stuur ik die PDF op.

O ja, en vermeld bij verdere correspondentie de code 424-c, dan weet ik waar ik je in de boom moet zoeken.

stefaniemorsink Geplaatst op 09-12-2005, 18:53 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

424-c
Hallo,
Wat leuk zeg!
Nou mijn e-mail is: stefaniemorsink@hotmail.com
Ik ben heel erg benieuwd.
Ik denk dat ik een schrijffout heb gemaakt want mijn moeder heet Brandhorst.
Dus u had het wel goed.
Ik wacht met spanning op uw mail!
Groetjes
Stefanie

erikmorsink Geplaatst op 09-02-2006, 15:26 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Hallo!

Heb je toevallig ook informatie over Hendrikus Morsink (overleden 01/01/1993),  getrouwd met Suzanna Slomp (nog steeds in leven) wonende te Pesse (vroeger in  Stuifzand) ?

Dat zijn namelijk mijn opa en oma. En ik wil graag wat terug in de tijd weten. Mocht je info willen hebben over hun kinderen en kleinkinderen, dan kan ik je die info verstrekken.

Alvast bedankt,

Erik

erikmorsink@hotmail.com

paulusmorssink Geplaatst op 09-02-2006, 16:09 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Jazeker Erik, volledig Erik Hendrikus Martinus, geboren 1.1.1975.
Nou ja, over je Opa weet ik niet veel meer dan zijn geboorte- en sterfdatum en wat je Oma verder nog over hem kan vertellen. Plus zijn zes zussen en vier broers plus twee doodgeboren kinderen. En verder terug tot het overlijden van je bet-bet-bet-etc.-overgrootvader Geerd Morsing op 5 september 1692.
Ik zal je een klein stukje stamboom opsturen, vanaf de Opa van je Opa (Roelof Morssink, arbeider, geboren 16.9.1832 Ruinen, overleden 19.1.1907 Alteveer), plus de zijtakken. Als je er correcties op weet houd ik me aanbevolen, als je meer stamboom wilt moet ik het opsturen.

Ingridmorsink Geplaatst op 01-06-2006, 02:50 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Hallo, ik ben Ingrid Morsink.
Ik woon in Chili (sinds 61/2 jaar) en onverwacht kwam ik op deze pagina uit. Het lijkt mij heel interesant allemaal. Ik ben benieuwd of mijn tak van de familie ook voorkomt.
Ik ben dochter van Henrikus Theodorus Morsink, zoon van Morsink gehuwd met Slot. Zij woonden in de Hengelose straat in Losser. Oma Slot is eind jaren 50 overleden, opa Morsink half jaren zestig en mijn vader november 2005.
Ben erg benieuwd.

paulusmorssink Geplaatst op 01-06-2006, 12:02 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Ola Ingrid, ja hoor ik heb je in kaart, volgens mijn gegevens ben je inderdaad woonachtig in Chili, geboren 19.6.1960 en gehuwd met Alberto Gavilan.
Jouw stamboom, genaamd Morsink Losser, gaat terug tot ca. 1750. Mogelijk lukt het nog eens om deze boom te koppelen aan andere bomen in dezelfde regio, dan zal jouw familie aanmerkelijk uitbreiden. Op dit moment heb ik zo'n 80 levende familieleden van je in beeld, allemaal in Nederland behalve een in Italie en een in Oostenrijk.
Volgens mijn gegevens ben je uberhaupt de enige Morsink in Chili; in andere bomen komen nog wel Morsinks voor in Brazilie en Caracas. De meeste ge-emigreerde Morsinks/Morssinks zitten in Canada, USA en Australie.

Als je je e-mail adres opgeeft zal ik je een PDF sturen met jouw boom.

groet,

Paulus

bas Geplaatst op 03-08-2006, 14:15 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

x

Dit bericht is gewijzigd op 04-11 14:11.

herual Geplaatst op 08-08-2006, 21:37 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Hoi Paulus,

Ik zat met mijn kinderen een door jou gemaakte papieren versie van mijn familie stamboom door te nemen uit eind 94. Mijn vader is Karel (C.J.)Morssink (08-01-40) zoon van Willy Baron en Jan Morssink (30-06-1905).

Inmiddels is er bij mij het nodige veranderd: gehuwd en 4 kinderen, en nu weer in Nederland woonachtig. Mocht je de details willen dan hoor ik het graag. Ook andere van andere ooms en tantes, neven en nichten in mijn 'directe' omgeving is het nodige gewijzigd (overleden en/of kinderen). Wellicht heb je de info al, zo niet dan help ik je graag verder.

Zelf ben ik benieuwd of je nog verder terug bent kunnen gaan. Zoja dan zou ik willen weten hoe ik aan een bijgewerkte papieren versie kan komen

Groet,
Herman

paulusmorssink Geplaatst op 21-08-2006, 13:00 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Ha die Herman,

Sorry voor de vertraging, er zat nog eens stukje vakantie tussen.

Of de boom sinds 1994 nog gegroeid is? Dat kun je wel stellen. Onze boom is ca. 20 keer zo groot geworden, hij gaat terug tot ongeveer 1500, naar een boerderij die nog steeds in het bezit van een Morsink is (maar binnenkort verkocht gaat worden, met grote kans dat er een snelweg overheen gaat lopen...).

Daarnaast ben ik ook maar begonnen met alle andere bestaande Morssinks en Morsinks in kaart te brengen, hetgeen geleid heeft tot nog een tiental andere bomen van gematigde tot onfatsoenlijk grote omvang.

Als je onze boom (veruit de grootste) languit wilt neerleggen moet je niet te klein behuisd zijn; en dat terwijl het formaat nog veel compacter is geworden dan in 1994. Onmogelijk om nog per mail op te sturen, misschien schakel ik nog eens een drukker in. Met als nadeel dat je dan exemplaren krijgt die al snel verouderd blijken.

Als je een e-mail adres opgeeft kan ik je jouw tak laten zien, zodat je er de beloofde verbeteringen op kunt aanbrengen.

Tot verder contact!

Paulus

paulusmorssink Geplaatst op 21-08-2006, 13:48 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Hallo Bas,

Tja, die tak in Ede...
We zijn met een aantal mensen al een tijd aan het zoeken, maar de aansluiting met de Haaksbergse boom is nog niet gevonden.
Ik heb van Henny Morsing in Houten een uitgebreide boom gekregen van de nazaten van Johannes Jans in Epe (daar zie ik jou niet zo snel in terug, bovendien zou volgens die boom Johannes o.a. een zoon Herman hebben met een zoon Herman, en een zoon Gerrit met een zoon Gerrit, maar niet zoals jij stelt een zoon Herman met een zoon Gerrit...).
Ik neem aan dat jouw gegevens uit dezelfde bron komen.

Verder geeft Henny nog op dat volgens hem de eerste Morsink in Epe een Arent Morssink is, zoon van Gerrit Morssink, in Epe getrouwd met Janna dochter van Evert, op 5.5.1741.

Ik heb uitgebreid zitten speuren, maar in de Haaksbergse boom kan ik noch aansluiting vinden voor Johannes Jans, noch voor Arent Gerrits Morssink. Toch kan het niet ver weg zitten, want de boom zit vol met Arents en Gerrits.

Let's keep in touch...

Dit bericht is gewijzigd op 21-08 13:49.

2 3 4 ... 7