|
nvrooland
|
Geplaatst op 06-03-2009, 20:19 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Hallo,
Ik ben Natascha Vrooland geboren op 28-10-1980 te Monnickendam. Mijn Vader is Cornelis Vrooland en zo heette mijn opa ook. Ik zou graag willen weten hoe mijn stamboom eruit ziet. En of mijn voorouders ook uit Monnickendam komen. Mijn opa was getrouwd met Geesje Beets die helaas in 1988 is overleden. Ik weet van de familie beets dat ze een hele tijd in Monnickendam hebben gewoond, maar tot hoever dat terug gaat is mij niet duidelijk. Wie o wie kan mij helpen. MvG Natascha
|
|
meld dit bericht aan een moderator
|
|
|
|
|
H.elsinga
|
Geplaatst op 12-03-2009, 00:10 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Dag Natascha,
De naam Vrooland kwam bij de Volkstelling van 1947 maar 26 keer voor, waarvan 11 keer in Noord Holland.
Op de namendatabank van het Meertens Instituut staat onderstaande info:
• Pieter Marinusz (ca. 1640-1713), landman te 's-Heerenhoek, werd Voorlandt later Vroonland genoemd. "Deze naam is afkomstig van grond die vrijgesteld was van belastingheffing." Nakomelingen van een familielid die omstreeks 1825 als militair naar Ned.-Indië trok werden Vrooland genoemd. Een ander familielid kreeg nakomelingen met de naam Frooland [J.P.L.A. Janssens, Speurtocht naar Zeelands verleden ... 4. Uit Zeeuwse klei zijn wij getrokken... Genealogie Vroo(n)land ca. 1615-1992, Goes 1992. Vgl. Genealogie-CBG 1 (1995), nr 1, p 15].
J.P.L.A. Jansen heeft de stamboom dus al uitgezocht in 1995 en hij ligt bij het CBG.
mvrgr.
Dit bericht is gewijzigd op 12-03 00:11.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
jlvrooland
|
Geplaatst op 03-04-2009, 17:59 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Beste Natascha, Je opa was een broer van mijn vader. Ik heb jouw opa/hem gekend als mijn oom Cor die getrouwd was met mijn tante Gees. Als kind ben ik met mijn ouders en broers maar af en toe bij ze op bezoek geweest in de vijftiger jaren in Monnickendam. De moeder van Cor (dus jouw opa) en mijn oma, als ik het goed heb Louise Petronella Vrooland-Hoogerman) heeft in Amsterdam gewoond in de Marco Polostraat en later bij ons in in de Jan Luykenstraat in Amsterdam.Wat betreft een familieonderzoek: dat is al eens gedaan door familie in Zeeland en een verre neef, die ik ooit eens sprak en het hele familieboek heeft woont ( als hij nog leeft) in Zwolle.. Oorspronkelijk komt de naam Vrooland van Vroonland dwz een vrij erf van een verder arm boertje. Vele grootvaders waren dominee in die contreien. verder gaat de geschiedenis van de Vroolanden terug tot in 1200 zoveel.
Overigens was mijn oma en dus de moeder van jouw opa twee keer getrouwd en was er sprake van jouw, mijn en onze kinderen. Als je verder echt nog veel meer weten wilt kan ik mijn moeder nog wel eens vragen, maar na de jaren vijftig is er weinig contact geweest. vriendelijke groet Joeri Vrooland
|
|
|
|
|
|